ZWIEDZANIE

Miasteczko Caravaggio leżące w Lombardii na północy Włoch, to tam urodził się Michelangelo MERISI i od nazwy miasteczka wziął swój późniejszy przydomek. W tym regionie na malarstwo miała wpływ sztuka flamandzka, dzięki której powstają obrazy zwane „naturalnymi”. Lombardia prowadziła ożywioną wymianę handlową z Flandrią a miejscowych malarzy zainteresowała sztuka północy dochowującej wierności naturze z nadzwyczajnym wyczuciem koloru i światła. Caravaggio zachowa na zawsze w swej pamięci nauki lombardczyków.
Ale to małe miasteczko Caravaggio, w którym wychowuje się młody artysta to także wyjątkowe miejsce wynikające ze swojego położenia. To nie jest ostoja spokoju. Położone jest na granicy dwóch walczących ze sobą wrogich państw: księstwa Mediolanu i Republiki Weneckiej. Region ten nazywany jest „krainą złodziei i morderców”. Caravaggio dorasta w takiej atmosferze, co zapewne ma wpływ na jego osobowość. Jak go określali znajomi: „niski, krępy, silny młodzieniec o nieokiełznanym temperamencie, drapieżnej urodzie i przenikliwym spojrzeniu”.

„To mieszanka bzika i tęgiej głowy. Może pracować dwa tygodnie bez przerwy, ale potem na miesiąc lub dwa rusza na włóczęgę w towarzystwie służącego i ze szpadą u boku, szukając wyłącznie rozrywki, zawsze gotów stanąć do pojedynku i skory do bitki…”. I tak w życiu codziennym ujawniała się jego rebeliancka natura popadając w konflikty z prawem. Za szyderczą krytykę malarza Baglione oczekiwał na proces sądowy jak również przed miał stanąć przed sądem za rzucenie miską z gorącymi karczochami w oberżystę. Największą jednak jego tragedią było zabicie w pojedynku malarza Ranuccia Tommasoniego, w którym również i on sam odniósł bardzo poważne rany. Został aresztowany ale udało mu się zbiec z więzienia. Rozpoczął swoją ucieczkę przed wymiarem sprawiedliwości. Jego historia to: tułaczka, ucieczka i tajemnicza śmierć w powrocie do Rzymu licząc na ułaskawienie. Zawsze malował zadziwiając wszystkich, będąc niepokornym w życiu codziennym ale i artystycznym.

Informacje dotyczące zwiedzania:

Zwiedzanie wystawy rozpoczyna krótkie wprowadzenie w jaki sposób oglądać obrazy by zobaczyć wszystkie ich walory.

Orientacyjny czas zwiedzania wystawy wraz z wykładem to ok. 60 minut.

Wskazany na bilecie dzień i godzina oznacza czas rozpoczęcia wprowadzenia – omówienia sposobu oglądania oraz przyzwyczajenia mózgu do przetwarzania obrazów w 3D – ok. 10 minut. Zapraszamy do przybycia ok. 15 minut wcześniej przed wskazaną godziną na bilecie.

Przy wejściu na teren wystawy należy odebrać jednorazowe okulary 3D.